Udělej si sám!

Aneb návody, tipy, triky jak se starat o svoje vysněné kolo a co nejlépe ho udržovat.

Řetěz? Levná součástka může způsobit drahou opravu!

Kolo čistíme, mažeme, staráme se co nejlépe. Tak co nám tedy může ještě udělat problém nebo způsobit velkou útratu v servisu? Je to řetěz. Logicky namítnete, že jej čistíte a mažete každou chvilku. Ano, tyto úkony jeho životnost prodlouží až o třetinu, ale pořád je třeba na něj myslet jako na spotřební materiál. A co že se mu stane? Řetěz se takzvaně vytahá. Ocelové kroužky, které zapadají mezi zuby převodníků a kazety se zevnitř vybrousí a jejich vzájemná vzdálenost se zvětší. To má za následek otlačování zubů kazety a převodníků, které se tím ničí. Jaká je běžná životnost řetězu? Řetězy na moderních kolech, tedy 9 a 10 ti rychlostní. Vydrží cca 1000-1200 km v průměrných podmínkách. Pokud se o řetěz budete velmi dobře starat a jezdit pouze za suchých podmínek po asfaltu, pak může vydržet i 1500 km. Naopak jsou situace, kdy v blátivém závodě lze řetěz odrovnat během 100 km.

Jak tedy poznat správný moment pro výměnu? Existuje ke koupi spousta měrek, které práci zrychlí a usnadní. Bohužel jsem se však nesetkal s žádnou, které by se dalo věřit. Osobně nejraději používám měření šuplerou, kdy si nastavím na posuvce rovných 132 mm. Hroty měrky vsunu mezi kroužky řetězu a roztáhnu. Nový řetěz obyčejně vykazuje hodnoty od 132,0 do 132,2 mm. Ideální doba na výměnu je v případě naměření 132,8mm. Hodnota 133,0 mm nemusí ještě znamenat paniku, ale je tu určité riziko, že bude nový řetěz prvních několik kilometrů přeskakovat v záběru, než se přizpůsobí. Pokud šuplera ukáže přes 133,0 mm, je velmi pravděpodobné, že s řetězem bude potřeba měnit i kazetu. V extrémních případech je třeba vyměnit i převodníky, ale to se stává spíš výjimečně u starších kol bez jakékoliv péče.

Hydraulické kotoučové brzdy. Jak na ně?

Další častou otázkou zákazníků je, jak se starat o kotoučové brzdy. Ačkoliv to spoustu lidí zaráží, pravdou je, že kotoučové brzdy vyžadují daleko méně péče než brzdy ráfkové. Ráfkové brzdy jsou vystaveny všem vlivům, tedy je třeba občas vyměnit lanka a bovdeny pro hladký chod. Stejně tak špalíky jsou daleko více zanášeny blátem, protože jsou blízko pláště a navíc jejich materiál je měkčí než brzdové destičky. Výsledkem je opět nižší životnost. Hydraulické kotoučové brzdy jsou naopak zatěsněný uzavřený systém, ze kterého se nesmí nic dostat ven, tím pádem ani dovnitř. Pomyslnou slabinou je, jak název napovídá, hydraulika. Pro nejlepší výkon brzd je třeba, aby v systému kolovalo předepsané medium, ať už brzdová kapalina (DOT 4 nebo 5.1) nebo minerální olej. V průběhu času a užívání se do systému dostává vlhkost a kapalina v brzdách postupně degraduje. Stejný jev se děje u motorek a aut. Obecně tedy můžu říct, že pro jistotu a bezpečnost jízdy je vhodné nechat kapalinu vyměnit a brzdy odvzdušnit.

Lehce jsem nakousl palčivý problém, a to jsou zavzdušněné brzdy. Jak je poznáte? Jednoduše, brzdová páka jde stlačit bez většího odporu až k řídítkům bez nárůstu brzdného výkonu. Stejně tak jako kompletní výměna kapaliny je tento problém vhodné svěřit servisu. Samozřejmě je možné to provést i doma, ale doporučoval bych to již zkušenějším a vybavenějším uživatelům.

Ve článku o mazání a čištění  byla zmínka o dalším možném problému, a to zamaštění brzdových desek. Pokud se mastnota dostala pouze na kotouč a nevsákla se do desek, pak ji docela jednoduše odstraníme čističem na kotoučové brzdy ve spreji. Jednoduše nastříkáme čistič ve větší míře po obvodu kotouče až odkapává na zem, tím se mastnota spláchne, a necháme vysušit. Nemusíme otírat, čistič je těkavá látka a za pár vteřin uschne sám.

Napadne Vás logická otázka, pokud se opotřebovávají špalíky, stejně tak se opotřebovávají brzdové destičky. Ano, to je pravda. Ovšem na brzdové destičky se za jejich život dostane daleko méně nečistot a nejsou tedy tak intenzivně obrušovány. Navíc jejich materiál je tvrdší a odolnější než gumové brzdové špalíky. Běžnému uživateli vydrží destičky opět přibližně dva roky. Poté je můžeme vyměnit nebo jen zkontrolovat v průběhu pravidelné výměny brzdové kapaliny.

Při častějším ježdění nebo po dovolené ve větších horách je vhodné desky kontrolovat častěji. Když se podíváte shora na třmen brzdy, jasně rozeznáte vrstvu brzdového obložení a vrstvu kovu, na kterém je obložení naneseno. Pokud je vrstva obložení velmi tenká, je na čase destičky vyměnit.

Posledním možným problémem, který bych rád zmínil, je nebezpečí zavzdušnění brzdy při přepravě kola v autě. Konkrétně v situaci, kdy sundáte přední či zadní kolo. Mezi brzdovými destičkami je nyní volná mezera, díky které při zmáčknutí brzdové páky se destičky a pístky vysunou za předepsanou hranici a přestanou 100% těsnit. V tomto momentě se do systému dostanou vzduchové bublinky a je zaděláno na problém. Ke každému kolu vždy dodávám originální vložky (na fotce oranžový plastový díl zasunutý ve třmenu), které zasunete při vyjmutí kotouče mezi destičky a ty zabrání, aby pístky vyjely ven a způsobily zavzdušnění.

https://brzdy-na-kolo.eod.cz/editor/image/eshop_products_other_pictures/BIKE-24288_1.jpg

Vidíte? Není čeho se obávat. Kolo s kotoučovými brzdami Vám bude sloužit ku spokojenosti s minimálními náklady na údržbu.

Údržba kola – čištění a mazání

První otázka, na kterou se mne zákazníci při předání složeného kola ptají, je „Jak mám kolo mazat?“. Otázka to není špatná, ale lepší by byla „Jak mám kolo čistit a udržovat?“. Chybou většiny běžných cyklistů je, že kolo pouze mažou. Ano, lepší než ho nechat rezavé v garáži. Ale soustavným mazáním kola bez čištění starého maziva se na pohyblivé části lepí velké množství nečistot a ty pak zabraňují správné funkci komponent. Nezřídka se stává, že na seřízení přehazovačky lépe zabere kartáč a čistič než šroubovák a 30 minut seřizování ve stojanu.

Dovolte mi tedy, abych zde shrnul své zkušenosti, které určitě ocení jak šťastní majitelé nového kola, tak dlouhodobější uživatelé, kteří možná trochu tápou.

  1. Čištění pohonu

Je bláto, prší a já zrovna přijel z vyjížďky, kolo je špinavé. Každého napadne jej umýt, aby se zase krásně lesklo. Jezdím za krásného počasí, po cyklostezkách, kolo jako nové, dva roky se na něj nešáhlo, i když už má něco najeto. Právě druhý případ je ošemetný. Jak už bylo zmíněno, prach se usazuje na namazaných pohyblivých částech a tvoří lepkavou pastu, která zabraňuje pohybu a díky prachu z kterého se částečně skládá, vybrušuje povrch na kterém je nalepena. Kolo sice vypadá jako nové, ale to podstatné je špinavé. Co tedy s tím? Už možná tušíte, že bláto na rámu není taková tragédie, ale co zbytek? Nejkritičtější části pro údržbu kola je pohonné ústrojí, tedy řetěz, kazeta, kliky a kladky přehazovačky. Hned v závěsu je vidlice, popřípadě tlumič u celoodpružených kol.

Aby se řetěz hladce točil a zejména vydržel co nejdéle, je třeba ho čistit. Jak? Můžu Vám nabídnout dva způsoby, kterými nic nezkazíte. První je pračka na řetěz, druhý kartáček z IKEA. Pračka je super věc, pokud čistíte kolo opravdu často a pravidelně. Nevýhodou jsou jak vyšší pořizovací náklady – cca od 300 Kč výše, tak provozní náklady. Do pračky na řetěz musíte nalít asi 250 ml čističe, což je asi 35 Kč na jednu dávku. Druhá možnost, praktičtější, je právě zmíněný kartáček. Nemusí být přímo z IKEA, ale něco na ten způsob. I ke kartáčku budete potřebovat čistič, nejlépe se mi osvědčil prostředek firmy Cyklostar.

Jak postupovat? Řetěz, kazetu a kliky lehce postříkáte vodou, pak na ně z nádoby, ve které je dodáván, nastříkáte Cyklostar. Ten dokáže vytvořit hustou pěnu pomalu se vstřebávající do mastné špíny. Uvidíte, jak pomalu odkapává černá pěna na zem. Nechte jej takto působit 5-10 minut. Poté vezměte kartáč a zbytek pěny začněte drhnout. Nejlépe je začít na kazetě. Párkrát ji očistíte kolem dokola kartáčem, až se uvolní všechny zbytky černé mastnoty. Co dál? Kartáč jemně přitlačíte shora ke kazetě a začnete klikami točit proti směru jízdy. Mezi kartáčem a kazetou se Vám protáčí řetěz, který se zároveň čistí. Pokud se Vám zdá pěny Cyklostaru málo, stříkněte další dávku na komponenty nebo přímo kartáč. Podobným způsobem očistěte i kliky a kladky přehazovačky. Tedy přitiskněte kartáč k čištěné části a otáčejte. Až se Vám bude zdát čištění u konce, spláchněte celé pohonné ústrojí vodou. Zkontrolujte, zda je všechna špína pryč. Pokud je mazivo na komponentech déle, je možné, že jedno čištění nebude stačit, proto jej zopakujte ještě jednou nebo i dvakrát.

Vypadá kazeta jako nová a krásně se leskne? Výborně! Nyní necháme kolo oschnout a za chvíli se vrhneme na mazání.

  1. Čištění a mazání vidlice

Ovšem ještě moment, další důležitou a velmi drahou částí je vidlice (tlumič). Ta nám poskytuje při jízdě pohodlí. Čím lépe se o ni budeme starat, tím komfortnější bude a déle nám vydrží. Jak na to? U vidlice je situace daleko jednodušší a celá procedura rychlejší. Stačí vzít navlhčený hadřík a všechny nečistoty z vnitřních nohou (ty co zajíždějí dovnitř) jemně setřít až se budou lesknout. Dejte si pozor na část mezi vnitřníma nohama a obloukem vidlice, v tomto úzkém a špatně přístupném místě zůstává nejvíce bláta, proto ho vytřeme i tam. Pokud je vidlice čistá, můžeme mazat. Budeme k tomu potřebovat silikonový olej ve spreji nebo silikonovou vazelínu. Silikonový proto, že nejlépe ošetří gufera (těsnění) mezi vnější a vnitřní částí vidlice. Olej ve spreji je jednodušeji aplikovatelný, tím i populárnější. Vazelína o něco déle vydrží, ale zase lépe lepí prach. Je na každém, co si vybere. Na povrch vnitřních nohou ze vzdálenosti asi 3 cm lehce stříkneme olej na obě nohy. Vidlici propružíme a ven se dostane trocha nečistot z těsnění. Nečistoty setřeme, propružíme znovu a opakujeme, dokud není povrch čistý. Nakonec opět lehce stříkneme oleje, naposledy propružíme a setřeme přebytečný olej tak, aby na povrchu zůstal jen tenký film. Pozor! Při stříkání oleje dávejte opravdu malé množství a dejte pozor, aby se olej nedostal na brzdový kotouč nebo desky. Brzdové desky olejem nasáknou a ztratí brzdný účinek! Tento úkon zabere maximálně 5 minut a pro nejlepší požitek z jízdy a dlouhou životnost vidlice jej provádějte ideálně po každé vyjížďce.

  1. Mazání pohonu

Vidlice namazaná, pohon suchý, jdeme mazat. Důležité je vybrat správné mazivo. Existují řidší, teflonové, do suchého prostředí, které nelepí prach, ale v dešti se rychleji spláchnou z řetězu. Hustší maziva, do mokrého prostředí lépe drží ve vlhku, ale za sucha naopak lepí prach a je nutné je často čistit. Většině zákazníků doporučuji zvolit mazivo do suchých podmínek a častěji obnovovat.

Co a jak mazat? Mažeme jen a pouze řetěz. A to v nejmenší míře. Vezmeme mazivo, ideálně ve formě kapátka – kape tam, kde chceme a nestříká všude okolo, a začneme pomalu kapat na po délce řetězu. Pomalu pootáčíme klikami a tak namažeme celý řetěz. Bohatě stačí jej namazat jen jednou, mazivo zateče mezi kluzné plochy a nelepí se na něj prach. Není žádoucí aby olej kapal z řetězu na zem. Pro jistotu ještě řetěz otřeme suchým hadrem, párkrát protočíme kliky a je hotovo!

  1. Čištění kotoučů brzd

Jak jsem varoval při mazání vidlice, může se nám stát, že se olej dostane na kotouč brzdy. Pokud je olej opravdu jen na kotouči a nedostal se na brzdovou destičku, není problém situaci zachránit. Potřebujeme odmašťovač, nejlépe ve spreji. Nastříkáme jej ve větším množství na kotouč a necháme odkapat. Odmašťovač spolehlivě spláchne mastnotu z kotouče a my můžeme bezpečně jezdit.

A to je vše! Ano, samozřejmě, pokud se chcete „blýsknout“ určitě musíte umýt i rám a zbytek kola. Pokud potřebujete vyčistit to nejnutnější pro příjemnou jízdu a co nejdelší životnost kola, pak Vám tyto úkony bohatě stačí.