Velký test celoodpruženého kola Trek Slash 7!

Trail, Enduro, Allmountain… Plno škatulek, jeden cíl. Vyjet ven, vlastní silou vyjet na hřeben, pohoda, kochačka, nahoře přepnout a hurá dolů po trailech plných kořenů a kamenů.  Nástroj na tohle všechno chce poskytnout snad každý výrobce a Trek není výjimkou. Podle gusta se dá vybrat od modelu Fuel EX pro „chrty“, Remedy pro divočejší svezení z kopce, které však do kopce zdatně šplhá, až po model Slash, kdy se nemusíte bát proletět rozbité pasáže v největším kalupu. Právě Slash se nám podařilo dostat do Bikeplacu a byla škoda ho neprotáhnout v podhůří Jeseníků.

1. Kolem dokola...

Ačkoliv se jedná o „nejchudší“ model z řady Slash, nenajdeme v sestavě nějaký do očí bijící exces. Mix Sramu X7 a X9 společně s brzdami Avid Elixir 5 zaručí pohodlné a spolehlivé ovládání, komponenty z produkce Bontrager, ač hliníkové, patří spíše k těm lehčím na trhu a spolupráce Bontrageru s Trekem zajišťuje inovace tvarů, na jejichž konci je pocit, že po prvním nasednutí Vám kolo padne hned do ruky.

Jednou z nejdůležitějších částí každého fullu je samozřejmě tlumič. Zde Trek vsadil na osvědčenou klasiku – Fox Float CTD. CTD? Co to sakra je? Pro začátek, zkratka tří anglických slov: Climb-Trail-Descend. Jedná se o rychlé nastavení komprese tlumiče, která omezuje jeho pohupování dle Vaší potřeby. Dříve byly na tlumičích Fox tyto komprese nastavitelné pouze dvě, se systémem CTD přichází třetí.

Osazení vidlice bylo svěřeno Rock Shox v podání modelu Lyrik. Jedná se sice o nejnižší verzi bez možnosti manuálního ladění vysoko a nízkorychlostní komprese, ale jejich interní nastavení je velice citlivě vyváženo a ani fajnšmekři se nebudou cítit ochuzeni. Vidlice perfektně pobere všechny překážky po cestě a hlavně, 35 mm tlusté nohy dodávají perfektní tankoidní pocit, který Vám dodá kuráž projet snad vše.

2. Vychytávky

Něco málo o vidlici a tlumiči už bylo zmíněno výše, avšak nyní se zaměříme na samotný rám. Kde začít? Snad u materiálu, Trek Alpha Aluminium. Jedná se o lety prověřenou a vyladěnou slitinu hliníku vytvarovanou nejmodernější technologií hydroformingu pro dosažení dvou kýžených vlastností – hmotnost a tuhost. Tam, kde je materiál potřeba pro zvýšení tuhosti a odolnosti nenajdete jediné slabé místo ve stěně trubky. Naopak tam, kde je stěna v bezpečí není ani gram navíc pro minimální hmotnost.

Systém pružení Full Floater už několik let funguje na všech fullech od Trek. Jeho hlavní odlišností od běžných systému je uchycení spodního oka tlumiče k řetězové vzpěře zadní stavby namísto napevno k rámu. Tahle vychytávka má za následek menší pohupování při stejné citlivosti.

Pokud budete chtít vyndat zadní kolo, čeká Vás setkání s dalším unikátním řešením – systém ABP, kdy čep zadní stavby je umístěn v ose náboje. Opět slyším hlasité PROČ? V prvé řadě brždění zadní brzdou neovlivní pružení a jako bonus zvýšení tuhosti navíc.

Na vahadle svítí zelený nápis EVO link, další z věcí, která zvyšuje požitek z jízdy na fullech Trek už několik sezon. Zmíněné vahadlo je z jednoho kusu materiálu, konkrétně magnezia, a díky tomu je daleko tužší než vahadla složená z více kusů. Nezanedbatelný rozdíl je i v hmotnosti.

I když se bavíme o technologiích na rámu, nesmíme zapomenout na tlumič. Ano, tlumič sice není součást rámu, ale neoddělitelně k němu patří, dobrý rám a špatný tlumič nikdy nefungují pořádně, stejně tak naopak. A co že je na tlumiči tak zajímavého? Technologie DRCV. Tedy Dual Rating Control Valve. V podstatě se jedná o dvoukomorový tlumič, kdy v cca 2/3 zdvihu se otevírá druhá komora a část tlaku se do ní přepouští. OK, super věc, ale na co, pár řádek technokeců mě přece neopije. DRCV umožňuje daleko snažší využití celého zdvihu zadní stavby. Tedy když si koupím fulla se 160 mm zdvihu, chci využít celých 160 mm. Ne pouze 130 mm a zbylých 30 mm pouze v případě skoku s desetimetrové skály.

Suché teorie z reklamních prospektů bylo dost, teď otázka, jestli funguje v terénu!

4. Hurá do kopce!

Pokud člověk kupuje bike tohohle ražení, pravděpodobně šplhání do kopců a nejsou jeho prioritou. Na druhou stranu, proč se trápit zbytečně víc, než musím, a na kopci být tak vyčerpaný, že místo oblíbeného trailu zvolím nenáročný sjezd po cyklostezce.

Nad tímto problémem se samozřejmě Trek zamyslel a nenechal jen tak ležet. Už dříve se jejich fully mohly chlubit nadprůměrně dobrým omezením pohupování při šlapání. Čas postoupil a je třeba jít dál. Pro Trek Slash byl vybrán tlumič Fox Float se systémem CTD. Teorie je uvedena výše, ale praxe? Pokud nastavíte v tlumiči správný tlak, pak už není nic jednoduššího, než si vybrat ten správný „mód“. Páčka na „D“ asi nebude do kopce to pravé, to uzná každý. Teď jen vybrat mezi C a T. Pro ty, co si rádi udělají z fulla „prvňáka mám dobrou zprávu. Nastavení „C“ omezí chod zadní stavby velmi výrazně a při šlapání dá hodně práci kolo rozhoupat. Z mého pohledu vhodné na delší asfaltové výjezdy. Pro stoupání v terénu jsem radši využíval nastavení „T“, tedy Trail, zjednodušeně se dá říct, že se jedná o kompromis mezi C a D. Vyjedete s ním vše s minimálním pohupováním, v rozbitých pasážích se neztratí, poskytne dostatek trakce při manipulaci v technických pasážích…

5. A konečně jízda dolů!

Na tohle určitě každý čtenář čekal. Jak se na tom Slash sakra jezdí z kopce? Abychom nezapomněli na otazníky ohledně na funkci „D“ na tlumiči, tak začnu tím. Pokud si ho nastavíte, můžete očekávat maximální pohodlí, téměř bezedný zdvih. Kořeny, kameny, všechno mizí pod zadkem a člověk ani neví jak.

Pokud si chcete cestu dolů vychutnat, musí Vám celé kolo prostě sednout do ruky. 750 mm široká řídítka a 70 mm dlouhý představec zajistí opravdovou jistotu a možnost vybrat krizové situace, stejně tak jak balancovat a proplouvat náročnými pasážemi. Geometrie rámu je konstruovaná stylem nenadchne, neurazí. Nemyslím to nijak špatně, jen je umístěná tak nějak uprostřed, tedy celé kolo dává pocit vyváženého kompromisu mezi točivostí a stabilitou. Příjemným překvapením jsou kliky s rockringem, která je na kole tohohle typu velmi užitečný.

V této kapitole přidám jednu výtku. Sice je Slash 7 nejlevnějším modelem, ale absence zadní 142x12 pevné osy by výrobce nezabila a celé kolo, obzvláště v této kategorii, by pozvedla daleko výše. Naštěstí se dá celý konverzní kit za relativně nízkou cenu dokoupit.

6. Tak kolik mu dáme?

S přihlédnutím k vyšším modelům je vidět, kam směřuje nejen model Trek Slash, ale i celý tento segment. Nejedná se o kola pouze pro sjezd, ale o pohodlné univerzály pro celodenní toulání v horách. Tento trend prozrazuje zejména použití vidlic FOX s 34 mm vnitřníma nohama právě u vyšších modelů. Je to špatně? Je to dobře? Proč neobětovat pár vteřin po cestě nahoru a získat obrovskou porci zábavy a adrenalinu po cestě dolů?

Když se vrátíme zpět konkrétně k modelu Slash 7, co za utracené peníze dostaneme? Vlastnostmi perfektně vyvážené kolo, které si dovolím říct, že nemůže někomu nesednout. Pokud chcete více přitvrdit, stačí nasadit napínák, dát sedlovku dolů a vydat se střemhlav dolů. Velmi snadno mu lze odpustit drobné komponentové ústupky vynucené nižší cenou.

Za zapůjčení kola k testu bych rád poděkoval klukům z parádního brněnského bikového obchůdku www.bikeplac.cz

Novinky

Udělej si sám!

10.02.2014 19:54
V menu naleznete novou rubriku "Udělej si sám!". Naleznete v ní jednoduché návody na základní údržbu kola. Nápad na tyto články vzešel od samotných zákazníků, kteří se dotazovali jak nejlépe o kolo pečovat aby sloužilo dlouho a bezproblémově.

Lepší stránky na dosah!

23.01.2014 20:53
Drazí zákazníci, po divokém létě v dílně je nyní trochu času dát dohromady tyto stránky. Připravuji drobné designové změny, ale zejména bych je rád přizpůsobil tak, abyste na nich nalezli co nejvíce informací, které hledáte, v co nejpřehlednější formě. Hlavní změna se bude týkat fotogalerie, kde...

Šťastný a veselý nový rok!

30.12.2013 19:06
Blíží se nám konec roku 2013, prakticky je již zítra. Proto bych rád poděkoval všem, co svěřili stavbu svého kola do mých rukou a všem popřál šťastný nový rok plný úspěchů a radostných okamžiků.

Další a další kola!

05.07.2013 22:09
Léto v plném proudu a dovolené se blíží. Podmínky prakticky ideální. Radost z pěkného počasí může zkazit nevyhovující kolo. Proto se další lidé rozhodli pro individuální stavbu a nyní si spokojeně chrochtají na novém biku. Sledujte fotogalerii, třeba naleznete inspiraci i pro Vaše ježdění!

Pár čerstvých staveb...

12.05.2013 16:17
Poslední dobou se několik kamarádů, kamarádů kamarádů, známých či úplně cizích lidí rozhodlo mne kontaktovat a informovat se o stavbě kola. Některá kola jsou již v galerii, další přibudou. Proč to udělali? Lákala je představa, že za svoje peníze dostanou o několik tříd lépe sestavené kolo než...

Carbonová raketa ve nezapomenutelném kabátku!

07.06.2012 21:32
Právě byl dokončen další Viagr projekt! Proklatě rychlé, lehké a dobře ovladatelné kolo na karbonovém rámu On One 456 v nevšedním žlutém laku! Cena tohoto krasavce se dostala pod 35 tisíc korun českých včetně drobného příslušenství. Okouknout můžete ve Fotogalerii

"Viagr-bikes!" na internetu!

22.05.2012 17:11
Po letech pochybného skrývání a podloudného montování ve světlech zaprášené zářivky přichází díla z dílny "Viagr-bikes!" na světlo světa! První ochutnávka je již v galerii: viagr-bikes.webnode.cz/fotogalerie/